Home | Uit de week van een debiteurenbeheerder: Aaibaarheidsfactor

Uit de week van een debiteurenbeheerder: Aaibaarheidsfactor

We zeggen zelf altijd dat we het zo leuk vinden om te bellen met de klanten van onze klanten. Dat zou natuurlijk een soort verkooppraatje kunnen zijn. Niemand gaat een uitgebreid verhaal ophangen over hoe stom hij bepaalde aspecten van zijn werk wel niet vindt. Daar wordt de wereld ook niet mooier van. Maar het toeval wil dat de klanten van onze klanten het vaak óók leuk vinden om met ons te praten! Onze aaibaarheidsfactor is af en toe erg hoog, voor een bedrijf dat belt om geld binnen te harken.

Maandag

Laura belt met een klant van bedrijf M. Hij blijkt nog te wachten op een 2e creditfactuur van M. Dus Laura zegt: ‘Ik leg het bij de administratie neer en zorg dat het goed komt met u. Ehh, dat het goed komt met de creditfactuur natuurlijk.’ De man aan de telefoon ligt in een deuk. “Ja, dat is natuurlijk ook belangrijk.” We houden het positief, dan komt het met iedereen goed!

Dinsdag

Wanneer we het debiteurenbeheer voor een bedrijf overnemen, zijn we een soort verlengstuk van dat bedrijf geworden. Dat voelt voor beide partijen zo. Er is veel contact heen en weer om alles soepel te laten verlopen. Dat vertrouwde gevoel vinden we heerlijk. Maar andersom is dat blijkbaar ook zo. Sophie werd vandaag gebeld door de vervangende contactpersoon bij bedrijf K dat haar collega (onze vaste contactpersoon) is bevallen van een prachtige dochter. Een gesprek op een roze wolk natuurlijk. Verder voegt het voor ons als leverancier (want dat zijn we uiteindelijk toch) niet heel veel toe. Het feit dat ze zich zo vertrouwd voelt met ons dat ze dit nieuwtje toch even wilde delen, is echter wél goed nieuws. De liefde komt toch van twee kanten! Natuurlijk sturen we wel even een leuke attentie die kant op.

Woensdag

Belinda belt met de klant van een klant over een openstaande factuur. Ze wijst hem op een dossiernummer dat in een hoek van de pagina staat. De man heeft niet de juiste gegevens binnen handbereik want hij roept: ‘Shit, oh shit!’. Waarop Belinda reageert: ‘Oh, maar die heb ik niet hoor!’

Donderdag

Laura heeft contact met de klant van een klant van ons in het centrum van Amsterdam. Hij heeft inmiddels opgezegd bij onze klant, maar hij wil ons toch even laten weten dat iedereen van Debitan áltijd welkom is voor een kopje koffie bij hem in de zaak. Hij heeft altijd zó goed contact met ons gehad. Jammer voor onze klant natuurlijk, maar wel fijn dat wij een snaar hebben geraakt bij deze meneer!

Vrijdag

Belinda wordt gebeld door een héle boze debiteur. De man heeft van zichzelf al een zware stem, maar nu hij boos is, komt het toch wel verontrustend over. Hij wil nú op weg gaan naar onze klant om verhaal te gaan halen. Hij betaalt namelijk áltijd netjes zijn facturen en toch krijgt hij elke keer een brief van een incassobureau. Belinda legt hem op rustige toon uit dat wij geen incassobureau zijn en dat onze brief alleen een herinnering is. Het heeft voor hem verder geen negatieve gevolgen. Verder kan ze in ons systeem zien dat de man inderdaad altijd netjes betaalt met een gemiddelde van 18 dagen. De herinneringen worden nu standaard verzonden na 15 dagen. Hij geeft aan dat hij slapeloze nachten heeft van die brieven. Belinda stelt hem gerust dat ze gaat regelen dat hij die brieven niet meer steeds krijgt en ze geeft aan dat hij het prima doet zoals hij het doet. Inmiddels is de man gekalmeerd. Hij bedankt haar voor het kalmeren en geruststellen. Hij noemt haar een lieve vrouw. Hij wil nog steeds naar onze klant om te praten, maar hij is niet meer zo boos. Belinda stuurt vervolgens een bericht naar onze klant wat er gebeurd is en dat de man onderweg is. Ook verzoekt ze om de datum waarop de herinneringen verstuurd worden te verzetten naar 21 dagen. De klant bevestigt dit nog dezelfde dag en de lucht is weer geklaard.

Voor Belinda geeft het een kick dat de toon van het gesprek zó veranderd is en dat ze zo heeft kunnen bijdragen aan de relatie tussen de klant en zijn klant. Dát is waarom we doen wat we doen. En daar zetten we onze aaibaarheidsfactor graag voor in!