Home | Bemin je klanten

Bemin je klanten

Zo, we knallen er lekker in! Beminnen is doorgaans geen woord dat zakelijk dienstverleners dagelijks gebruiken. Het woord heeft nogal een lading. Alsof er wilde romances gaande zijn. Maar beminnen is eigenlijk gewoon liefhebben. En natúúrlijk heb je je klanten lief. Want zíj zijn de reden van het bestaan van je bedrijf. Je hebt hen nodig om in leven te blijven, zakelijk dan, én om te kunnen groeien. Dus je móet hen wel liefhebben. Als het gaat om het betalen van je facturen of wanneer dat te lang duurt, kies je dan ook het liefst voor een minnelijk traject.

Minnelijk staat voor vriendschappelijk en zonder dwang. Zonder tussenkomst van ‘dreigende’ partijen, zoals incassobureaus of nog groter geschut. Wanneer je klanten niet betalen, hebben ze daar vaak wel een goede reden voor. Los van de vraag of jij dat ook zo’n goede reden vindt natuurlijk. In veel gevallen en in de huidige hysterische periode helemaal, komt het veel voor dat klanten gewoon niet kúnnen betalen. Betalingsachterstanden wil je voorkomen en daarom is het belangrijk om die redenen zo snel mogelijk te achterhalen. Als je weet wat er speelt, kun je samen met je klant een oplossing vinden. Daarbij stel je de klant voorop. Als jullie er samen op een ‘lieflijke’ manier uit kunnen komen, is de kans dat jij je geld alsnog krijgt het grootst, waarbij je ook de relatie met je klant goed kunt houden. Bovendien voelt beminnen een stuk prettiger dan ruziemaken. Toch?

Vroeg signaleren maakt beminnen makkelijker

Wanneer je er in een vroeg stadium achter komt dat je klant niet kan betalen, kun je daar eerder op in spelen. De afdeling debiteurenbeheer is een kei in het opsporen van dit soort situaties. Hier merken ze het meteen als er niet wordt betaald. Door na de eerste herinnering even te bellen, in plaats van nog twee herinneringen te sturen, zet je al een eerste stap. Je gaat het gesprek aan met je klant en kunt uitvragen wat er speelt. Zo kun je bijvoorbeeld voorstellen om een regeling in te stellen voor de betaling. Zelfs als je klant niet wil vertellen dat hij financieel niet zo lekker gaat, omdat hij zich schaamt bijvoorbeeld, zet je zo toch een deurtje open.

Beweging keeps the cash flowing

Bij Debitan zijn we dol op beminnen. We doen niet anders. Zakelijk gezien dan hè?! In de meeste workflows die we met onze klanten hebben opgesteld nemen we al na de eerste herinnering telefonisch contact op met hun klanten. Deze vriendelijke aanpak opent veel deuren en voorkomt problemen. Mensen voelen zich gehoord en zijn vaak meer dan bereid om mee te werken aan een betalingsregeling. Zo voorkom je achterstanden en blijft de cashflow van onze klant ook op gang. Het duurt dan misschien iets langer voordat de factuur betaald is, maar er is in ieder geval beweging. Stilstand is achteruitgang. Dat geldt ook voor (klant)relaties. En wij willen alleen maar vooruit. Dat is waarom we zo graag beminnen!