Home | Credits voor de Credit Manager

Credits voor de Credit Manager

De ruggengraat van de Customer Journey van jouw klanten is de Credit Manager. De Credit Manager is eigenlijk de waakhond die waakt over de cashflow. Het werkkapitaal. Dé persoon die ervoor zorgt dat het geld dat verdiend is, ook daadwerkelijk binnenkomt. Maar dat heeft behoorlijk wat voeten in de aarde. Credit Management is namelijk een traject dat loopt vanaf het begin van een samenwerking tot en met het ontvangen van betalingen. Inclusief het debiteurenbeheer, uiteraard!

Debiteurenbeheer en Credit Management worden nog weleens door elkaar gebruikt. Eigenlijk onterecht, want debiteurenbeheer is juist een onderdeel van Credit Management. Eén van de stapjes in het traject dat al begint vóór de samenwerking tussen leverancier en klant. Credit Management begint bij een aanvraag van de klant. De Credit Manager gaat zich hier verdiepen in de klant. Wat voor persoon of bedrijf is het, zijn er risico’s verbonden aan een samenwerking? Hierbij worden vaak kredietrapporten opgevraagd, vooral als het gaat om een groot bedrijf en een samenwerking waarmee veel geld gemoeid is. Maar ook bij particulieren doen bedrijven soms een check van de kredietwaardigheid van hun klanten. Als er een duidelijk risicoprofiel is, kan de samenwerking van start. In de ideale situatie is hierbij duidelijke communicatie met alle betrokken partijen. Dit kan eenvoudig via het CRM-systeem waar iedereen in mee kan lezen. Door alle stappen en gemaakte afspraken vast te leggen, blijft iedereen bij en is het makkelijker om te achterhalen waar het eventueel fout is gegaan.

Credit Manager: ontvangen en oplossen

Na het factureren start het traject van debiteurenbeheer. Zorgen dat het verdiende geld ook daadwerkelijk binnenkomt. Tijdig factureren en herinneren en waar nodig nabellen. Als het aankooptraject soepel is verlopen én het product of de dienst voldoet aan de verwachtingen van de klant, moet de betaling geen probleem zijn. Maar als de betaling uitblijft, dan is het tijd om actie te ondernemen. Waar gaat het fout? In samenwerking met bijvoorbeeld de afdeling klantenservice of de Account Manager kom je hier tot een oplossing. Komt er geen oplossing en ook geen betaling? Dan is het uit handen geven van de factuur soms de enige oplossing. Een incassobureau gaat er dan voor zorgen dat de betaling alsnog wordt gedaan. Maar als het hele traject hiervóór goed is ingericht en uitgevoerd, kun je het aantal incassozaken tot een minimum beperken.

Debitan voor Credit Management

Zo zie je dat Credit Management eigenlijk belangrijk is gedurende de gehele Customer Journey. Als de Journey goed is, loopt het Credit Management soepel, maar ook andersom. Debitan automatiseert je debiteurenbeheer, maar ondersteunt ook bij andere aspecten van Credit Management. Zo kunnen wij ook kredietrapporten aanleveren én brengen we je in contact met incassobureaus wanneer de betaling te lang op zich laat wachten. Alle credits voor de Credit Manager, maar Debitan helpt hem of haar graag! Hopelijk bouwen wij daar ook wat credits mee op!

Credit Manager, waakhond