Home | Dagboek van een debiteurenbeheerder – Bureau

Dagboek van een debiteurenbeheerder – Bureau

In dit dagboek van een debiteurenbeheerder blijkt dat ‘Retour afzender’ op een betaalverzoek helaas niet werkt, hebben we te maken met een heel luie debiteur, en horen we weer een originele debiteurensmoes!

 

Donderdag

Afgelopen donderdag was er een stevige storm die door ons land raasde. Er werd zelfs code rood afgegeven! Overal lagen veel takken op de weg, en ook het openbaar vervoer was ontregeld. Het werk bleef overigens wel doorgaan. We belden debiteuren om te vragen wanneer wij de betaling van een openstaande factuur konden verwachten. Zo ook belden wij een meneer, die op het moment net even bezig werd gehouden. Meneer: “Is het goed als ik jullie straks terug bel? Ik sta net op het punt om een boom door te zagen…” Natuurlijk vonden wij dat goed! Toen hij even later terugbelde, konden wij het niet laten om te vragen hoe het met de doorgezaagde boom ging. De man vertelde ons dat er een boom was gevallen in zijn straat, net voor zijn auto. De boom blokkeerde de weg voor al het verkeer. Gelukkig had niemand schade geleden en kon de boom snel doorgezaagd en opgeruimd worden. De factuur waar wij over belde is inmiddels ook betaald!

 

Vrijdag

Op vrijdag hadden we te maken met wel een heel luie debiteur. We belden hem inzake een onbetaalde factuur die vervallen was.

Debiteur: “Ik zou echt níet weten over welke factuur u het heeft. Ik leg alle facturen namelijk op éen grote stapel en toen ik die wilde betalen viel de hele stapel zo achter het bureau.”

Wij: “En toen heeft u het bureau aan de kant geschoven en de facturen alsnog betaald?”

Debiteur: “Nee.”

Wij: “Goed. Wij sturen u een mail met een kopie van de factuur en een link waardoor u heel makkelijk online kunt betalen. We zien het openstaande bedrag vanmiddag graag op onze rekening.”

Debiteur: “Okidoki!”

 

Maandag

We vonden online een grappige afbeelding met de volgende tekst:

“Ik kreeg net een brief met een ‘verzoek tot betaling’. Ik heb er een streep doorgezet en erbij geschreven “Verzoek afgewezen! Retour afzender”.”

Heel grappig en het proberen waard, maar zo werkt het natuurlijk niet. Betaal je een rekening niet, dan kun je gegarandeerd een telefoontje van ons verwachten. En die gaat niet retour afzender! ?

 

Dinsdag

Op dinsdag belden wij een debiteur over een openstaande factuur. Het werd een opmerkelijk gesprek…

Debiteur: “Hallo, je spreekt met [Naam X].”

Wij: “Goedemiddag, ik bel over een openstaande factuur. Wanneer kunnen wij het openstaande bedrag verwachten?”

Debiteur: “Oh, ik ga daar niet over. Je moet [Naam waarmee werd opgenomen] hebben.”

Wij: “Dat bent u toch?”

Debiteur: “Had ik dat gezegd? Eh, nee, ik ben zijn broer. Onze namen lijken op elkaar en ik heb zijn telefoon. Maar ik ga het doorgeven.”

Wij: “Wij zien graag de betaling vanmiddag nog tegemoet.”

Debiteur: “Oké, ik geef het door.”

 

Of de man die de telefoon had opgenomen nou wel of niet de debiteur was waar we naar zochten, is de betaling inmiddels voldaan!

 

Woensdag

Ook op woensdag hadden we een opmerkelijk telefoongesprek met een debiteur.

Wij: “Wanneer kunnen wij de betaling tegemoet zien?”

Debiteur: “Oh, ik heb net een nieuwe liefde en die kostte wat extra geld. Je kent het wel toch? Etentjes, rozen, cadeautjes…”

Wij: “We vinden het heel fijn voor u dat u een nieuwe liefde heeft, maar de rekeningen dienen toch écht betaald te worden.”

Debiteur: “Dat snap ik. Ik denk dat ik haar nu wel voor mij gewonnen heb, dus ik zal de betaling straks in orde maken.”

Wij: “[stilte] … Goed, dank u wel.”