Home | Dagboek van een debiteurenbeheerder – Traag

Dagboek van een debiteurenbeheerder – Traag

Dagboek van een debiteurenbeheerder - traag

Rekeningen die nét zijn betaald, veel voorkomende debiteurensmoezen, een debiteur met wel heel veel ellende en een debiteur die nogal traag van begrip is. Lees het allemaal in het Dagboek van een Debiteurenbeheerder.

Maandag

Omdat een debiteur 3 dagen te laat was met betalen (ondanks een betalingsregeling die we met de betreffende persoon hadden afgesproken) besloten we diegene te bellen. Het telefoongesprek ging ongeveer als volgt:

Wij: “Goedemiddag, we bellen u in verband met de afgesproken betalingsregeling en we hebben nog geen betaling van u ontvangen.”

Debiteur: “Ik heb het echt nét 5 seconden geleden overgemaakt!”

Wij besluiten de betreffende debiteur het voordeel van de twijfel te geven en hangen op met “Nou, super! Dan zien we de betaling wel verschijnen. Fijne dag nog!”

De debiteur die we daarna bellen, omdat we daar ook nog geen betaling van hadden ontvangen, komt héél toevallig met een soortgelijk antwoord. Debiteur: “Ik wilde het echt nét gaan overmaken.”

Het zal ons benieuwen… Zou het toeval zijn of één van de bekende debiteurensmoezen? Het lijkt ons in ieder geval een beetje te mooi om waar te zijn.

Dinsdag

Nog een veel voorkomende debiteurensmoes is (hoe cru ook) een ziekte of overlijden van een familielid. Natuurlijk zullen er ook debiteuren tussen zitten die echt in een hele verdrietige situatie zitten, maar helaas wordt hier ook heel veel over gelogen. En dan nog. Ieder huisje heeft zijn kruisje, maar de rekeningen moeten wel gewoon betaald worden, toch?

Vandaag spraken we met een debiteur aan de telefoon die haar rekening niet kon betalen, omdat ze al drie maanden voor een ziek familielid aan het zorgen was. Of nou ja, volgens eigen zeggen kon ze de rekening wel betalen, alleen had ze deze niet gezien, omdat ze natuurlijk al een tijd niet thuis was geweest en haar post daardoor ook niet heeft kunnen openen. (Haar e-mail heeft ze ook al een tijd niet gecheckt en haar voicemail berichten heeft ze ook niet afgeluisterd, zeker?) Afijn. De eerste stap is gezet: ze is nu namelijk wel op de hoogte van de factuur.

Woensdag

Stel dat jij (onder toezicht) rond moet komen van een bedrag van €50 per week. Zou je dan iets online bestellen en kiezen voor achteraf betalen, wetende dat je de rekening eigenlijk niet kunt betalen? Dat is toch vragen om problemen? Gelukkig zijn wij er dan van Debitan om niet in problemen te denken, maar in oplossingen. Dus hebben we met de betreffende debiteur een betalingsregeling afgesproken, zodat het bedrag (al is het in delen) uiteindelijk wel alsnog betaald gaat worden.

Donderdag

Hoeveel ellende kun je hebben? De debiteur die we vandaag aan de telefoon hadden, die had wel heel veel pech:

  • Na een week vakantie terugkomen en merken dat er is ingebroken in huis.
  • Een kind die in dezelfde periode is gearresteerd. Niet wetende voor wat en voor hoe lang.
  • Baan verloren.
  • En alsof dat nog niet genoeg is bellen wij ook nog eens i.v.m. een vervallen factuur.

Vrijdag

Soms moeten we even tot 10 tellen… Bijvoorbeeld tijdens een telefoongesprek zoals hieronder.

Debiteur: “Ik heb hier een factuur van jullie voor me liggen, alleen die vind ik niet echt duidelijk.”

Wij: “Van wanneer is de factuur?”

Debiteur: “Begin 2016.”

1,2,3,4,5,6,7,8,9,10…

Wij (na een korte uitleg betreffende de factuur): “Als u wilt kunnen we de specificaties nog even naar u mailen?”

Debiteur: “Ik heb geen computer.”

1,2,3…

Laten we het erop houden dat deze debiteur gewoon iets trager van begrip is. Of zo.