Home | De 10 meest ongemakkelijke momenten in debiteurenbeheer

De 10 meest ongemakkelijke momenten in debiteurenbeheer

Het aantal feestdagen en inhakers is overweldigend. De confetti is niet aan te slepen. Hadden we laatst nog de dag van de maximumsnelheid en Complimentendag; op 18 maart is het awkward moments day. En die kunnen we tóch niet aan ons voorbij laten gaan. Als je zó veel contact hebt met mensen als wij, waarbij het eenzijdig meestal ongewenst contact is (want niemand wordt graag herinnerd aan een openstaande factuur), dan zijn de ongemakkelijke momenten niet te missen. We zetten de tien meest ongemakkelijke van de afgelopen jaren op een rijtje.

10. Slaapkop

Suzanne heeft een klant van een klant aan de telefoon. Het is donderdagochtend, 9:30, de man heeft een eigen bedrijf en ze belt hem op zijn zakelijke telefoon. De man neemt op met een krakerige slaapstem: ‘Hallo…?’ Suzanne steek van wal met haar verhaal: “U spreekt met Suzanne van T. en ik bel u vanwege een openstaande factuur…. Etc.” Aan de andere kant van de lijn wordt overduidelijk omgerold in bed, waarna de man zegt: ‘Ik kijk er zo even naar, ok?’ Natuurlijk. Hopelijk heeft iemand anders zijn winkel geopend, anders gaat het niet hard met de betaalde facturen!

 

9. Laksigheid

Nathalie belt op vrijdag, aan het einde van de dag naar een klant van een klant over een factuur die al 63 dagen open staat. Eerder heeft ze hem nog niet kunnen spreken en hij heeft ook niet op de mails gereageerd. Wanneer ze hem aan de lijn krijgt en uitlegt waarvoor ze belt, zucht de man en zegt: ‘Ja, ik weet het, ik moet betalen, maar ben gewoon ff laks geweest, had er ff geen zin in.’ Dus Nathalie zegt: “Dat snap ik, maar dat staat een beetje onvriendelijk in mijn notitie. Ik zet wel neer dat u het heel druk heeft gehad.” De man kan hier wel om lachen en zegt: ‘Jij bent echt super grappig.’ Ze bedankt hem en zegt: “Als ik ooit op het podium sta, nodig ik u van harte uit.” De man grapt: ‘Dan kom ik zeker!’

 

8. Emotioneel

Marianne heeft een man aan de lijn inzake een incasso vordering. Hij heeft een horecazaak die al een tijd gesloten is vanwege Covid. Hij zit er helemaal doorheen vanwege alle openstaande vorderingen en incassobrieven, ook die van ons (DBO Incasso). Blijkbaar was de rest minder aardig tegen hem, dus hij lucht zijn hart bij Marianne.
Het is al ongemakkelijk om iemand (weer) te bellen waarvan je weet dat hij het heel moeilijk heeft. Maar goed, de opdrachtgever (en wij) willen wel die factuur betaald zien. De man wil een regeling treffen omdat hij Marianne aardig vindt. Leuk om te horen, maar ook weer ongemakkelijk.

Een aantal maanden later belt ze hem weer om het laatste deel betaald te krijgen. De man vraagt of hij iets mag vragen. Hij wil namelijk graag uitleg over de opbouw van de incassokosten. Wanneer Marianne hem dat rustig uitlegt, barst de man in tranen uit. Dat zag ze even niet aankomen. Het zit de man inmiddels zó hoog dat hij niet open mag en alleen maar moet betalen, terwijl niemand hem uitlegt waarvoor. Uiteindelijk snapt hij het en hij is blij dat er ook eens iemand naar hem luistert. De betaling heeft hij gelijk via iDeal gedaan.

 

7. Stopper

Na een gesprek met de klant van onze klant moest Belinda navraag doen over een borg bij onze opdrachtgever. Blijkbaar is ergens iets fout gegaan, dus ze belt nietsvermoedend terug naar de klant. De man gaat totaal uit zijn dak. Hij schiet helemaal in de stress en ze komt er bijna niet doorheen. Hij is woedend en reageert heel onredelijk. Wat blijkt: de man is gisteren gestopt met roken en heeft nogal last van ontwenningsverschijnselen.

6. Taalbarrière

Laura hangt aan de telefoon met een debiteur die belt vanuit Denemarken. Het wordt een ingewikkeld gesprek, maar dat heeft niets te maken met facturen of herinneringen. De man spreekt Duits en een beetje Engels, Laura verstaat Duits, spreekt het een beetje en beheerst het Engels wat beter. Wat volgt is een meertalig, internationaal gesprek, maar het belangrijkste is: ze komen er samen uit. Meneer sluit af met: ‘bedankt!’ Laura’s talenknobbel draaide even overuren, maar dat laatste woordje maakt alles goed!

5. In da house

Suzanne belt met een bouwbedrijf en wordt doorverbonden met de crediteurenadministratie. De telefoon wordt opgenomen met: ‘Auk in da house!’ Suzanne, die nooit om een woord verlegen zit, valt even stil. “Uhh…” ‘Ja, hallo met Auk!’ 

4. Google translate

Laura ontvangt een mailtje als reactie op een betalingsherinnering. Het blijkt een Google translate vertaling te zijn uit het Pools. Deze Poolse debiteur heeft duidelijk een gewone uitleg uitgeschreven over waar ze tegenaan loopt in het contract met onze klant P. Helaas is Google ermee aan de haal gegaan.

Helaas weet ik niets, niet alleen dat er voortdurend problemen zijn met dit appartement .. en niemand doet er iets aan en niemand doet het . ’s Nachts komen er slakken uit .. het zijn wat eieren .. en voor zover ik weet .. en voor zover ik me herinner, loopt er water uit de muren, … en dus maakte ik een afspraak met meneer P. …. En toen ik het inschonk, er was geen probleem en meneer P. de stier was blij ..

Je kunt niet anders dan grijnzen bij vertalingsdrama’s als meneer P. de stier. Maar Laura heeft vervolgens telefonisch nog even contact gezocht met deze mevrouw om alles goed op een rijtje te krijgen.

3. Blond

Nathalie wordt gebeld door een meneer die ze een brief heeft gestuurd, omdat zijn mailadres niet meer klopte. De man is, terecht anno 2022, wat achterdochtig en belt haar op om te vragen hoe of wat.
Nathalie: ‘Ik begrijp dat u dit vreemd vindt, maar ik vraag alleen uw mailadres en gelukkig geen pincode of wachtwoorden. Via uw mailadres ontvangt u maandelijks de aankondiging van de automatische incasso en andere meldingen van onze opdrachtgever.’

De man is nog niet volledig overtuigd, dus Nathalie grapt: ‘Tja, ik kan wel zeggen dat u mij op mijn blauwe ogen moet geloven, want die heb ik echt! Maar het is natuurlijk aan u.’

Dus hij reageert: “En je bent zeker blond ook?”

Nathalie: ‘Eh…nou…eh…nee.’
De man: “Ben je grijs dan?”

Nathalie: ‘Ehh…nou ja, daaronder wel. Eh..ik bedoel ik kleur mijn haar en daaronder is het dus grijs.’ Daaronder? ‘Uh…nou dit wordt wel een beetje ongemakkelijk meneer!’

Gelukkig is de man al overtuigd van Nathalies menselijkheid en geeft hij zijn mailadres. Hopelijk niet om meer te weten te komen over haarkleur!

2. Kort lontje

Tino krijgt als reactie op een herinnering een mailtje van een debiteur die niet zo blij is met de gang van zaken. ‘Ten eerste: ik heb geen factuur gehad met dit bedrag. Ten tweede: dit bedrag hoort niet bij het abonnement dat ik heb. Ten derde: als u dit inderdaad gaat incasseren, komt onmiddellijk mijn rechtsbijstandsverzekering in actie. Ten vierde: indien u dit bedrag gaat incasseren, gaat mijn abonnement meteen het huis uit en wordt de Consumentenbond, waar ik lid van ben, geïnformeerd over de gang van zaken.’

Tino zit nog met zijn oren te klapperen als er een nieuw mailtje binnenkomt.

‘Iets te vroeg gereageerd. De factuur zat in de ongewenste mailbox. Zie nu hoe het zit. Kort lontje geconstateerd bij mezelf. Excuus.’

Het nadeel van e-mail is dat het voornamelijk eenrichtingsverkeer is. Er is niet direct gelegenheid voor een dialoog. Maar gelukkig kon deze meneer goed met zichzelf communiceren. Daar heeft hij Tino niet voor nodig. En na dat tweede mailtje moest Tino tóch even glimlachen.

1. Bedgeheimen

Laura spreekt een debiteur die haar vertelt dat zijn vriend hem wel eens Ti-ta-tovenaar noemt, maar dat hij nog geen geld kan toveren…Laura zit met haar oren te klapperen: ‘Ho! Stop! Dat wil ik helemaal niet weten!’ De man schrok er zelf ook een beetje van, want hij gaat snel over op een ander onderwerp.