Home | De 5 grootste debiteurenclichés

De 5 grootste debiteurenclichés

Het leven is één groot cliché. Je moet ervan genieten, de kinderen groeien zo snel, zou je dat nou wel doen? Als je erop gaat letten, lach je je rot. Clichés zijn overbekende waarheden, te vaak gebruikte uitdrukkingen, dooddoeners. We hebben het al zó vaak gehoord, dat het ons eigenlijk niet zoveel meer doet. We gebruiken ze al-le-maal. En laat het nu nét vandaag clichédag zijn. Dan kunnen wij niet achterblijven met de 5 grootste debiteurenclichés die wij dagelijks om onze oren krijgen en die op ons niet zoveel indruk meer maken.  

‘Ik was op vakantie.’

Ja, dan kun je niet betalen natuurlijk! Als mensen op vakantie zijn, zijn ze onbereikbaar. Ze ontvangen geen mail, nemen geen telefoon op en er is zéker niemand die de zaken waarneemt. “Oh, heb je een leuke vakantie gehad? Wanneer ga je de factuur betalen?” De wereld gaat gewoon door hè, ook in 2022!

‘Ik wacht op geld van mijn klanten.’

Dit is een soort kip-ei verhaal. Met een lege bankrekening kun je niet betalen, maar moet je als ondernemer niet zó je zaken inrichten dat je wel aan je eigen betalingsverplichtingen kunt voldoen? We horen hem vaak en we begrijpen de situatie, maar zullen toch minimaal een betaalafspraak willen maken voordat we ophangen. Onze klanten moeten tenslotte ook hun rekeningen betalen!

‘Ik was ziek en toen kon ik niet betalen.’

Zeker in de periode dat we nog bijna twee weken in quarantaine moesten na een positieve coronatest, was dit een hele goede. Hallo, twee weken betalingsuitstel! Behalve dat dat anno 2022 niet echt hoeft. Want als je bij de supermarkt (als je niet in quarantaine bent dan) kunt betalen met je horloge of telefoon, kun je vanaf huis ook wel betalen via je telefoon of je computer. En anders kan een collega het ook doen. Maar oprecht beterschap hoor!

‘Ik heb vorige maand aangegeven dat ik niet tevreden ben en ik heb nog niets gehoord, dus ik betaal ook niet.’

Dat kan natuurlijk. Als je niet tevreden bent is er een dispuut. En dat moet worden opgelost. Wanneer wij horen dat de klant van onze klant niet tevreden is, gaan we hier direct achteraan. Wij willen tenslotte dat onze klant zo snel mogelijk zijn factuur betaald krijgt. Als dit de reden is voor het niet betalen, zullen we dan ook altijd nagaan wat er gebeurd is. Zo kunnen we het allebei snel met een goed gevoel afsluiten!

‘Oh, mijn vrouw doet de betalingen, dus ik heb geen idee.’

Je kop in het zand steken en je handen ervan aftrekken. Het klinkt zo makkelijk. Toch is er zoiets als een gezamenlijke verplichting (en verantwoordelijkheden), zéker als je getrouwd bent. Maar we willen best even je vrouw (of man) spreken. Die weet vast wat de status van de betaling is!

We laten ons niet kennen, we gaan gewoon maar door. We zijn niet snel meer onder de indruk van excuses. Tenslotte hebben we één doel voor ogen: ervoor zorgen dat tevreden klanten onze klanten snel betalen. En daar gaan we voor. En da’s ook bijna een cliché. Maar dat mag best!

Loop jij tegen clichés aan? Of wil je gewoon nu eindelijk weleens op tijd betaald worden door je klanten? 


Vertel me meer!