Home | Debiteurenbeheer en aftersales: waarom dit álles met elkaar te maken heeft

Debiteurenbeheer en aftersales: waarom dit álles met elkaar te maken heeft

Wat aftersales en debiteurenbeheer met elkaar te maken hebben? Alles! In deze blog lees je waarom.

Wat is aftersales?

Om te weten wat debiteurenbeheer en aftersales met elkaar gemeen hebben, kijken we eerst naar de betekenis van aftersales. Aftersales is het klantcontact nadat een aankoop heeft plaatsgevonden. Dit kan op initiatief van een klant, bijvoorbeeld bij onduidelijkheden met een vraag aan de klantenservice, maar veel bedrijven hebben hier zelf een actieve houding in. Bedrijven kunnen door middel van aftersales namelijk niet alleen de band met de klant warm houden, maar ook kansen creëren voor nieuwe verkoop.

Wat is het belang van aftersales ?

Aftersales is belangrijk, omdat hierdoor problemen vroegtijdig kunnen worden opgespoord en opgelost. Tevens ervaren klanten het contact na de verkoop vaak als positief en creëert het voor bedrijven een imago dat zij waarde hechten aan tevreden klanten.

Contact met de klant na de verkoop van een product en/of dienst, kan ervoor zorgen dat de klant overgaat tot een nieuwe of aanvullende verkoop. Dit kan bijvoorbeeld een accessoire voor bij het gekochte product zijn. Het warm houden van klantencontacten vergroot ook de kans op herhalingsaankopen, contractverlenging of mond-tot-mond reclame. En dat laatste vergroot weer je kans op nieuwe klanten.

Aftersales is een onderdeel van Customer Relationship Management (CRM) en gebeurt vaak volgens een vaste structuur. Zo bestaat het eerste contactmoment vaak uit de vraag of het product en/of dienst is bevallen. Het tweede contactmoment kan bijvoorbeeld bestaan uit het aanbieden van een persoonlijke korting. Ondanks de vaste structuur blijft het echter altijd van belang dat de klant het contactmoment als persoonlijk ervaart.

Debiteurenbeheer en aftersales

De werkzaamheden van Debitan bij het uitbesteden van jouw debiteurenbeheer, lijken veel op de werkzaamheden die komen kijken bij aftersales. Hieronder zetten we ze voor je op een rij:

  • Contact na de aankoop.
    In principe hebben we alleen contact met de klant wanneer de betaling van een factuur uitblijft. Maar als we dan toch even contact hebben, zorgen we er natuurlijk wel voor dat dit door de klant als positief ervaren wordt en vragen we gelijk even hoe het product en/of dienst is bevallen.
  • Eventuele problemen vroegtijdig opsporen en oplossen.
    Wanneer de klant ontevreden is over een product en/of dienst, zorgen we (samen met de betreffende organisatie waar we het debiteurenbeheer voor doen) meteen voor een passende oplossing. Zo maken we van een negatieve ervaring een positieve ervaring en kan de klant alsnog met een tevreden gevoel de factuur betalen. En komt deze hopelijk nog een keer terug!
  • Persoonlijk contact volgens een vaste structuur.
    We werken met vaste contactmomenten die vooraf zijn bepaald met de bedrijven waar wij het debiteurenbeheer voor doen en altijd op de manier waarop zij dit wensen. Wij blijven daarbij te allen tijde persoonlijk, vriendelijk en beleefd.

De manier waarop wij te werk gaan, zorgt niet alleen voor tevreden klanten, maar ook voor snelle(re) betalingen. En dat is natuurlijk waar het bij debiteurenbeheer uiteindelijk weer om gaat.

Interesse of meer informatie? Neem gerust contact met ons op!