Home | Uit het leven van een debiteurenbeheerder: debiteurenbeheer in zomervakantietijd

Uit het leven van een debiteurenbeheerder: debiteurenbeheer in zomervakantietijd

De hitte steeg ons af en toe naar het hoofd, de afgelopen periode. Overigens niet alleen bij ons, maar ook bij de klanten van onze klanten. We hadden weer kostelijke, verhitte en glimmende gesprekken. En deze willen we je natuurlijk niet allemaal onthouden!

Maandag

Belinda is op vakantie, maar het werk gaat gewoon door. Gelukkig hebben we onze Tino nog, als redder in nood. Hij belt met M, een klant van onze klant die Belinda regelmatig spreekt. Wanneer M. ons nummer ziet, denkt hij Belinda aan de lijn te krijgen. Dat is even omschakelen voor hem! Toch geeft hij aan dat Tino’s stem niet tegenvalt. Tino stelt hem gerust dat Belinda volgende week weer terug is. De man reageert blij dat hij dan de mooie vrouwenstem weer mag horen. En Tino voegt eraan toe dat hij dan ook weer haar mooie lach zal horen. Na al deze veren voor Belinda, gaat het gesprek gelukkig ook nog even verder over de openstaande factuur waar Tino over belde. Niet afdwalen in komkommertijd! Wel fijn dat onze collega’s zo gewaardeerd worden! En wij missen Belinda natuurlijk ook als ze er niet is.

Dinsdag

Marianne neemt een telefoontje aan en krijgt een meneer aan de telefoon. Hij zegt: ‘Als u aan Laura mijn naam zegt, weet zij precies wie ik ben.’ Ook vraagt hij haar of het al tijd is voor wijn. “Nou, niet overdag”, reageert Marianne. Vervolgens verbindt ze de man door met Laura. Die overigens niet zo goed wist wie de man was toen Marianne hem introduceerde. Maar we staan altijd overal voor open. Onder het mom van: het is altijd ergens wine ‘o clock, gaat hij verder tegen Laura: ‘Tijd voor een wijntje?’ Laura: “Het is altijd tijd voor een wijntje toch?” De man reageert enthousiast dat je zelf de slingers moet ophangen. Na het gesprek met Laura gaat hij zich incrèmen, zegt hij, en met een koud wit wijntje en zijn hond op het terras zitten. Laura wenst hem nog een prettige dag in het zonnetje. Helaas zijn er ook werkpaarden, die gelukkig in de airco mogen werken vandaag. Met een glas thee dan maar.

Woensdag

Michel belt een debiteur over een al lang openstaande factuur. ‘Ja, de persoon die de factuur moest goedkeuren, die was eerst met vakantie. Maar nu is hij weer terug én hij heeft de factuur goedgekeurd.’ Goed nieuws! Dus Michel vraagt: “Wanneer kunnen we de betaling dan verwachten?” ‘Nou, de persoon die de betalingen doet is nu op vakantie….’
Tja. Wat kun je daar nog op zeggen? Zelf zouden we liever zorgen dat alles afgerond was, vóór we op vakantie gingen. Maar we zien het vaak in deze tijd van het jaar dat we éven extra achter debiteuren aan moeten jagen om ze te herinneren. Hopelijk rust deze persoon lekker uit op vakantie. Kan hij daarna metéén de factuur van onze klant betalen!

Donderdag

Terwijl Nederland kreunt en steunt tijdens een ongekende hittegolf, draait onze inspiratie overuren. Of nou ja, die van Michel. Nieuw in ons woordenboek: De Zweetfactuur. De factuur die uit iedereens hand glipt. En waar wij dus achteraan moeten voor onze klant. Er zullen er vast veel zijn in deze periode want zweet all over the place!

Vrijdag

Tijdens de Coronaperiode is de grens tussen werk en privé nogal vervaagd. En in de vakantieperiode heb je helemaal geen idee meer wanneer of waar mensen werken. Of dat ze vrij zijn. Marianne spreekt een debiteur die vraagt of ze haar zo terug mag bellen. Ze is op de manege en ze heeft haar paard in haar hand. Een paard in je hand klinkt wel beter dan een gat in je hand. Maar toch zorgt de uitspraak voor wat vraagtekens. Maar uiteraard mag ze straks terugbellen. Wij wachten wel!

Gelukkig is de vakantieperiode in het Noorden alweer voorbij en is het niet meer zo heet. Hebben we allemaal ons hoofd er weer bij!