Home | ‘Fijn dat het klantcontact persoonlijk blijft’

‘Fijn dat het klantcontact persoonlijk blijft’

Nadine Feller – Controller bij Wortell

‘Voordat we het debiteurenbeheer uitbesteedden, probeerde ik één keer per week aanmaningen te sturen naar klanten die nog niet hadden betaald. Vaak werd dit één keer in de twee weken, vanwege tijdgebrek.’

‘Wanneer ik zag dat ik een tweede aanmaning moest sturen, zette ik deze klant op de lijst om na te bellen. De opvolging daarvan, om te controleren of de klant zijn belofte nakwam en daar weer op te reageren, lukte vaak niet. Ons bedrijf groeide, de lijst met debiteuren groeide en door drukte bleef het debiteurenbeheer het eerst liggen. Het kostte te veel tijd. Onze toenmalige CFO stelde voor om het debiteurenbeheer te automatiseren en uit te besteden. Mijn eerste reactie was toen: “dan moet het contact met de klanten niet onpersoonlijk worden.” Hij had al ervaring met Debitan vanuit een vorig bedrijf waar hij heeft gewerkt en de keus was dus snel gemaakt.’

Geen bandjes

‘Wat ik fijn vind aan het werken met Debitan en vooral het uitbesteden van het debiteurenbeheer, is dat ik me geen zorgen meer hoef te maken over onze debiteuren. Ik heb goed contact met Nathalie, onze vaste contactpersoon. Ze is heel toegankelijk en ik krijg altijd snel een antwoord op mijn vragen. En wat ik dus zo belangrijk vind, is dat onze klanten geen bandje krijgen, wanneer ze willen bellen over een factuur. Je kunt het contact met klanten niet automatiseren. Bij Debitan krijgen ze een echte persoon aan de telefoon, die weet waar het over gaat. Dat is echt een pluspunt.’

Stok achter de deur

‘Daarnaast zie ik dat facturen minder lang open staan sinds we het debiteurenbeheer hebben uitbesteed. Klanten merken al snel dat ze tóch wel worden gemaild en gebeld, wanneer ze niet betalen. Dus betalen ze sneller. Het werkt als een soort stok achter de deur.’

Tip van Nadine

‘Wanneer je je debiteurenbeheer wilt uitbesteden, zorg er dan voor dat het persoonlijk blijft. Het contact met je klant is heel belangrijk. Hij moet zich goed voelen bij je bedrijf en daar hoort een debiteurenbeheerder dan ook bij. Zelfs als dat een externe persoon is. Zorg ervoor dat je klant geen nummertje wordt.’

Over Wortell

Wortell support bedrijven bij het maximaal benutten van de technologische mogelijkheden van deze tijd. Hiervoor hebben ze onder andere een eigen Digitale werkplek, Debble, waarin alle bekende programma’s van Microsoft naadloos samenwerken binnen de Microsoft365 omgeving. Ook begeleiden ze bedrijven in de transitie van een offline datacenter naar een datacenter in de cloud, met Azure. Ook weten ze alles over cybersecurity en hoe je je werknemers daar bewust van maakt. Eigenlijk kun je gewoon met elk IT-vraagstuk bij hen terecht. Wortell kent de weg.