Home | Hoe gaat het nu met Van Gent Autoverhuur?

Hoe gaat het nu met Van Gent Autoverhuur?

Gerben van Houwelingen – Van Gent Autoverhuur

Halverwege 2020 spraken we Arie Jaap van Gent van het gelijknamige autoverhuurbedrijf. Toentertijd deden ze het debiteurenbeheer zelf, mét ons systeem. Maar hoe staan de zaken er anderhalf jaar later voor?

‘Ik ben Gerben van Houwelingen. Ik werk bijna 20 jaar bij Van Gent Autoverhuur en samen met Arie Jaap heb ik de leiding over het bedrijf. Daarbij ben ik meer verantwoordelijk voor de interne processen en het operationeel management. En daar valt ook het debiteurenbeheer onder. Het gaat heel goed met het bedrijf. Aan het begin van de coronacrisis in 2020 hebben we kort het wagenpark iets verkleind. We gingen van 300 auto’s naar 250. Maar inmiddels is een collega verhuurbedrijf in de omgeving gestopt en daardoor konden wij uitbreiden naar 400 auto’s. We hebben veel geïnvesteerd en kunnen dan ook tevreden terugkijken op het afgelopen jaar.

Vlekkeloze overgang

‘Ik hield me altijd zelf bezig met het debiteurenbeheer, samen met mijn collega Liselotte. Door de toegenomen drukte merkte ik dat dit steeds meer onder druk kwam te staan. Toch heb ik het uitbesteden lang tegengehouden. Ik ken mijn klanten tenslotte beter dan wie dan ook. Daarnaast wilde ik niet dat we klanten zouden verliezen door een te agressieve aanpak. Inmiddels ben ik toch overstag. We hebben het debiteurenbeheer nu volledig uitbesteed aan Debitan. Echt een fijne partij om mee te werken. Alles is netjes ingeregeld en hoewel ik me wel zorgen maakte dat er dingen verkeerd zouden lopen, dat gebeurt tenslotte vaker als je overstap op een andere manier van werken, is dat niet het geval geweest. De overgang verliep vlekkeloos. Dat is echt super gegaan.’

Continuïteit en speciaaltjes

‘Voorheen zat ik ongeveer een ochtend per week samen met collega Liselotte voor de debiteuren. Maar die ene ochtend zouden er ook best drie kunnen zijn. Goed debiteurenbeheer kost veel tijd. Die tijd heb ik helaas niet meer. Je merkt dan dat het versloft. Vakanties, zieken en drukte maken dat openstaande facturen blijven liggen. Bij Debitan is altijd iemand bezig met ons debiteurenbeheer. Dat zorgt voor continuïteit en geeft veel rust. Nu ben ik nog steeds wat tijd kwijt aan de ‘speciaaltjes’, maar dat houd je. Je blijft toch betrokken bij je eigen debiteurenbeheer. We hebben zelf veel invloed op het debiteurenbeheer door de afspraken die we maken met onze klanten. Over borg en bij huurverlengingen bijvoorbeeld. Dat zijn keuzes die we maken om onze klanten tegemoet te komen. Maar die brengen soms wat extra werk met zich mee.’

Een aanbeveling waard

‘Ik zou Debitan zeker aanbevelen bij andere ondernemers. Sterker nog: ik heb dat laatst nog gedaan. De debiteurenbeheerders nemen het werk goed over en alles verloopt nagenoeg vlekkeloos. Het geeft veel rust dat er altijd iemand met ons debiteurenbeheer bezig is en dat de continuïteit dus gewaarborgd is. Bovendien krijgen we geen klachten van onze klanten. De manier van contact leggen past dus bij ons bedrijf. En dat is heel waardevol.’

Het interview uit 2020 nog een keer lezen? 


Klik dan hier