Know Your Customer. Een bekend principe. Een principe wat steeds belangrijker wordt. Op Europees niveau, maar eigenlijk ook heel klein voor elke ondernemer. Maar KYC is ook een principe wat niet meer mag ontbreken in jouw bedrijfsvoering.
KYC staat voor Know Your Customer, ook wel Customer Due Diligence (CDD). In het KYC-proces worden personen en bedrijven eerst grondig onderzocht vóór bedrijven en vooral ook financiële instellingen er zaken mee kunnen doen. Heel kort door de bocht wordt er gecheckt of de klant wel iets wie hij zegt te zijn. Eigenlijk is dit iets dat ieder bedrijf zou moeten toepassen voor hij samenwerkingen met anderen aangaat.

Maar waarom zou je dit doen?
Zodat jij met zekerheid van start gaat, vol vertrouwen kunt gaan samenwerken, je je veiligheid niet riskeert en zodat je debiteurenbeheer op maat kunt leveren, jij weet immers hoe de klant in elkaar zit en dus ook hoe het betalingsgedrag eruitziet. Het werkt een stuk prettiger als je weer waar je aan toe bent.
Door KYC toe te passen bescherm je je bedrijf. Je waarborgt een gezonde cashflow, omdat je je debiteurenbeheer op orde hebt én dus de kans op (tijdige) betaling groter maakt, maar het gaat nog een stap verder. Doordat je weet met wie je zakendoet binnen welk bedrijf, loop je ook veel minder kans meegesleurd te worden in louche praktijken, faillissementen en andere zaken waar je liever afstand van houdt.
Ideale mix
Know Your Customer zorgt ervoor dat jij onder aan de streep de ideale mix van communicatie, sales, administratie en after sales gecombineerd hebt. En wij kunnen je hierbij helpen. In Debiteuren365.nl kun je al grote stappen maken in dit proces door gebruik te maken van onze koppelingen met Graydon en de KvK. Zo kun je alle informatie die je nodig hebt eenvoudig opvragen. Daarnaast kun je de contracten met klanten veilig digitaal laten tekenen door onze koppeling met Ondertekenen.nl. Weten hoe je deze tools in kunt zetten voor jouw klanten?