Home | Uit de week van een debiteurenbeheerder: een glimlach kost niets!

Uit de week van een debiteurenbeheerder: een glimlach kost niets!

De Coronacrisis maakt dat we, los van het feit dat we met anderhalve meter afstand om elkaar heen lopen, allemaal wat meer naar elkaar omkijken. Vriendelijk zijn. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje en we moeten straks samen aanmeren als we weer in rustigere wateren komen. Dit merk je ook in de communicatie met debiteuren. En waarom ook niet? Een glimlach kost niets, alhoewel je daarna waarschijnlijk wel nog steeds je factuur zult moeten betalen.

Maandag

De officiële dag van de lach was alweer vorige maand, maar wij hebben er nog steeds lol om.

Nathalie: ‘Ik bel u over de openstaande factuur van 1 april.’

Debiteur: ‘Je maakt een grapje zeker?’

Nathalie: ‘Uh, nee. Ik heb mijn lolbroek vandaag niet aangetrokken!’

Dinsdag

Laura belt met een debiteur namens een van onze klanten, met het nummer dat zij ons hebben doorgegeven. Dit blijkt echter het nummer van zijn ouders te zijn. Hij woont zelfs al 21 jaar (!) niet meer thuis. Uiteindelijk krijgt ze hem via zijn ouders alsnog te pakken. Na het gesprek blijkt dat de debiteur goed had geluisterd én dat hij het gesprek blijkbaar erg aangenaam vond. Laura heeft inmiddels een vriendschapsverzoek voor Facebook ontvangen van hem.

Woensdag

We waarderen het altijd als debiteuren met ons meedenken, maar soms komt er zoveel verbaal geweld op ons af, dat we even perplex staan. Zoals Nathalie vandaag had met een meneer die ze aan de telefoon had.
Debiteur: ‘Nee hoor, ik ga niet betalen. U heeft de automatische incasso verkeerd uitgevoerd. En ik ken het hele wetboek uit mijn hoofd. Ik weet precies wat mijn rechten zijn. Dus ga maar naar de rechter.’

Nathalie is even stil na dit relaas: ‘Eh. Oké. Maar het gaat hier om een abonnement dat maandelijks gefactureerd wordt. Er is dus een overeenkomst. En u mag het bedrag ook gewoon zelf overmaken. Via iDeal bijvoorbeeld. Is dat een oplossing?’

Debiteur:’ Nee, want jullie hebben het niet goed gedaan en ik ga niet betalen. Het abonnement is ook al opgezegd. Dus weet u wat een oplossing zou zijn? Als u mij een eindafrekening stuurt met de resterende 3 maanden erop vermeld. Dan betaal ik het nu openstaande bedrag vandaag en de eindafrekening zodra ik hem binnen heb.’

Nathalie valt wederom even stil: ‘Eh. Oké. Nou, bedankt voor deze oplossing.’

Deze meneer vond het blijkbaar fijn om zelf de touwtjes in handen te hebben. Als hij dan evengoed betaalt, zien we het door de vingers.

Donderdag

Belinda wordt teruggebeld door een debiteur waarvan ze de voicemail had ingesproken. ‘Je hebt zó vrolijk mijn voicemail ingesproken; het leek wel of ik de hoofdprijs had gewonnen!’
Dat is dan ook de kracht van onze Belinda. Ze is altijd vrolijk en vriendelijk en heeft eindeloos geduld. Eigenlijk heb je gewoon mazzel als zij je voicemail inspreekt. Misschien kunnen we haar eens uitlenen voor reclamespotjes…

Vrijdag

Een glimlach is universeel en verstaat iedereen, waar ook ter wereld. Toch krabte Laura zich vanmorgen twee keer achter haar oren toen ze belde naar een bedrijf bij Schiphol. Er wordt opgenomen met: ‘Ni hao’. De vriendelijke mevrouw aan de lijn klinkt zó ver weg dat het lijkt alsof ze in China zit. De rest van het gesprek verloopt gelukkig gewoon in het Engels en de factuur wordt uiterlijk de volgende werkdag voldaan. In Euro’s uiteraard.